چرا باید هنگام ورزش کردن هودی بپوشید؟

به گزارش تفطن، وقتی بحث ورزش به میان می آید خیلی ها ممکن است به لباسی که هنگام تمرین کردن می پوشند اهمیت ندهند. برای بیشتر مردم هر نوع لباس راحتی یا ورزشی گزینه مناسبی است و نباید روی این موضوع زیادی تمرکز کرد. با وجود این، پوشاک مناسب ورزش بسیار مهم است و می تواند روی فعالیت بدنی و نتیجه ای که می گیرید تأثیر بگذارد. یکی از این لباس های مناسب برای ورزش و تمرین، هودی است که هواداران زیادی دارد و به باور خیلی ها برترین لباس ورزشی به شمار می رود.

چرا باید هنگام ورزش کردن هودی بپوشید؟

اگر دقت نموده باشید ورزشکاران زیادی در باشگاه های بدن سازی هستند که هودی می پوشند. بیشتر بدن سازان حرفه ای در سطح دنیا هم با هودی و انواع سویشرت دیده می شوند. به باور بعضی از مردم پوشیدن هودی هنگام ورزش می تواند چربی سوزی را افزایش داده و آزادی بیشتری هم به شما بدهد. البته بعضی هم اعتقاد دارند هودی هیچ تأثیر مفیدی روی ورزش نمی گذارد و فقط منجر به عرق کردن و گرمازدگی می شود.

در این نوشته می خواهیم روی همین موضوع تمرکز کنیم و ببینیم پوشیدن هودی چه تأثیری روی ورزش می گذارد. در ادامه نگاهی به فواید پوشیدن هودی هنگام ورزش و بعلاوه معایب احتمالی آن می اندازیم و می بینیم آیا این پوشاک برای تمرین کردن مناسب است یا نه. پس با ما همراه باشید.

چرا بهتر است هنگام ورزش و تمرین کردن هودی بپوشید؟

ورزشکاران به دلایل گوناگونی هنگام ورزش و تمرین کردن هودی می پوشند. خیلی ها از ظاهر آن خوششان می آید و خیلی های دیگر هم بر این باورند که هودی آزادی بیشتری به آن ها می دهد تا بهتر فعالیت نمایند. در هر صورت، به تن داشتن هودی می تواند تأثیرات مثبتی روی ورزش بگذارد که در ادامه آن ها را لیست نموده ایم.

1. احتمال آسیب تماشا کاهش پیدا می نماید

یکی از دلایل اصلی گرم کردن بدن پیش از ورزش این است که احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهید و تمرین ایمن تری داشته باشید. به همین علت، بسیاری از ورزشکاران زمانی که می خواهند سریع تر بدنشان را گرم نمایند هودی می پوشند. پوشیدن هودی های ورزشی و گرم به ورزشکاران یاری می نماید تا گرمای بدنشان را حفظ نموده و ماهیچه ها را سریع تر آماده تمرین نمایند.

اگر بدنتان سرد باشد، هنگام ورزش ممکن است ماهیچه ها کشیده شوند و آسیب ببینند. این شرایط در هوای سرد بسیار بدتر می شود و احتمال آسیب تماشا افزایش پیدا می نماید. بنابراین، در هوای سرد و هنگامی که بدنتان آماده ورزش نیست باید هودی بپوشید و گرم کنید تا ایمنی جلسه تمرینی خود را افزایش دهید.

پوشیدن هودی در هوای سرد بسیار لذت بخش است و بیشتر باشگاه های ورزشی هم کولر و دستگاه تهویه دارند تا زیادی گرمتان نشود. پس بدون هیچ مسئله ای می توانید هودی بپوشید و بدنتان را گرم نگه دارید. البته اگر هوا گرم باشد پوشیدن هودی ممکن است برای همه مناسب نباشد، زیرا می تواند منجر به گرمازدگی شود. پس باید شرایط را در نظر بگیرید و بعلاوه ببینید بدنتان چه واکنشی به گرمای هودی نشان می دهد.

به همین علت، پوشیدن هودی و ورزش کردن تنها برای فصول پاییز و زمستان و در باشگاه هایی که کولر و سیستم خنک نماینده دارند مناسب است. اگر هوا گرم باشد باید لباس های آزاد و نازک بپوشید و بدنتان را خنک نگه دارید تا بدون هیچ مسئله ای ورزش کنید و به گرمازدگی دچار نشوید.

2. راحتی بیشتری خواهید داشت

راحتی و آزادی بدن برای تمرین کردن لازم است. زمانی که بتوانید بدنتان را به خوبی و بدون مشکل حرکت دهید تمرکز بیشتری خواهید داشت و احساس راحتی خواهید کرد. ورزشکاران هنگام ورزش باید لباس های راحت بپوشند و بدون دردسر ورزش نمایند. یکی از این لباس ها هودی است.

هودی بدن شما را گرم و راحت نگه می دارد و بعلاوه گشادی آن باعث می شود محدودیت حرکتی نداشته باشید. جدا از این، هودی می تواند بدن شما را به خوبی بپوشاند و نگذارد فرم بدنی تان دیده شود. این برای کسانی که اعتمادبه نفس پایینی دارند و به همین علت نمی توانند جلوی مردم ورزش نمایند بسیار مناسب است. شما با پوشیدن یک هودی گشاد می توانید بدنتان را بپوشانید و بدون اینکه روی ظاهرتان تمرکز کنید همه توجه تان را به تمرین و ورزش خود اختصاص دهید.

3. ظاهر و تیپ خوبی خواهید داشت

نمی توانیم انکار کنیم که همه می خواهند در هر زمانی تیپ خوبی داشته باشند و آراسته و زیبا دیده شوند. لباس های ورزشی ممکن است گاهی اوقات تیپ شما را خراب نمایند. رنگ و اندازه بیشتر لباس های ورزشی شیک نیستند و آن هایی هم که شیک هستند معمولا نمی گذارند آزادانه حرکت و ورزش کنید.

هودی یکی از برترین انتخاب ها برای زمانی است که می خواهید بدون هیچ مسئله ای ورزش کنید و در عین حال تیپ زیبا و مناسبی داشته باشید. این لباس گرم و گشاد در اندازه ها و رنگ های گوناگونی پیدا می شود و شما می توانید هر کدام را که دوست دارید و برایتان مناسب تر است انتخاب کنید تا در باشگاه های ورزشی مجذوب کننده و خوش تیپ دیده شوید.

4. اندازه کالری سوزی افزایش پیدا می نماید

هنگامی که هودی تن نموده اید و فعالیت بدنی دارید، دمای بدنتان بیش از حد معمول افزایش پیدا می نماید. فرقی ندارد چه ورزشی انجام دهید؛ پیاده روی، دویدن، وزنه زدن یا هر نوع تمرین دیگری، در هر صورت با به تن داشتن هودی می توانید بیشتر عرق کنید و اندازه ضربان قلبتان را بالاتر ببرید. این برای کسانی که هنگام ورزش عرق نمی نمایند و کالری کمی می سوزانند بسیار عالی خواهد بود.

هرچه ضربان قلب بالاتر برود، بیشتر عرق می کنید و می توانید کالری بیشتری بسوزانید. البته دقت داشته باشید پوشیدن هودی هنگام ورزش ممکن است برای همه مناسب نباشد. تعریق زیاد می تواند منجر به گرمازدگی و خستگی شود. بنابراین، باید حواستان به دمای بدنتان باشد و نگذارید زیادی افزایش پیدا کند. بعلاوه باید آب کافی همراه خود داشته باشید و حین تمرین و پس از آن بدنتان را سیراب و هیدراته نگه دارید.

5. هودی یک انتخاب عالی برای رعایت بهداشت است

اگر در باشگاه های بدن سازی ورزش کنید، از وزنه ها و وسایلی استفاده خواهید کرد که چندین نفر دیگر در طول روز با آن ها ورزش نموده اند. اگرچه باشگاه ها به نظافت و ضدعفونی کردن وسایل اهمیت می دهند، ولی در هر صورت هنگام استفاده از این وسایل بدنتان با عرق سایر مردم برخورد خواهد نمود.

پوشیدن هودی می تواند یک راه حل عالی باشد تا نگذارد پوستتان با وسایل ورزشی تماس داشته باشد. البته نخستین کاری که باید انجام دهید استفاده از حوله و انداختن آن روی دستگاه ها است و در صورتی که همه ورزشکاران این کار را انجام دهند دیگر لازم نیست نگران موارد بهداشتی باشیم. اما به هر حال می دانیم که همه مردم این کار را نمی نمایند. پس باید تا جای ممکن نکات بهداشتی را رعایت کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد.

استفاده از حوله ورزشی در کنار پوشیدن هودی می تواند برترین گزینه باشد. با این کار پوستتان در معرض آلودگی قرار نمی گیرد و خیالتان آسوده است. شما بعلاوه می توانید از حوله و آستین های هودی برای پاک کردن وزنه ها و سطح نیمکت و دستگاه های ورزشی بهره ببرید تا در معرض میکروب ها قرار نگیرید.

آیا پوشیدن هودی هنگام ورزش به کاهش وزن یاری می نماید؟

پوشیدن هودی و سایر لباس های گرم می تواند به کاهش وزنِ سریع یاری کند، ولی این وزن از دست رفته شامل چربی نمی شود!

ایده اولیه استفاده از هودی برای کاهش وزن به کشتی گیران برمی شود. کشتی گیران برای شرکت در مسابقات ورزشی باید وزن خاصی را حفظ نمایند. بنابراین، کم وبیش یک هفته پیش از شروع مسابقات تمرینات خود را شروع می نمایند و هنگام تمرین لباس های گرم از جمله هودی و سویشرت می پوشند. این کار به آن ها یاری می نماید چند کیلو از وزن خود را در عرض یک تا دو روز کاهش دهند.

با در نظر داشتن این موضوع، خیلی ها فکر کردند پوشیدن هودی به کاهش وزن یاری می نماید و به همین علت شروع به پوشیدن هودی هنگام ورزش کردند. ولی مشکل اینجا است که آن ها نمی دانستند وزن از دست رفته کشتی گیران شامل آب می شود نه چربی. این یعنی کشتی گیران آب بدنشان را از دست می دهند و تنها با نوشیدن آب و هیدراته کردن بدنشان دوباره وزنشان به شرایط پیشین برمی شود. بنابراین، اگرچه هودی می تواند تعریق را افزایش دهد و منجر به کاهش وزن شود، ولی این کاهش وزن شامل چربی نخواهد شد.

در هر حال، هودی در مقایسه با باقی لباس ها روی کالری سوزی تأثیر بیشتری می گذارد، ولی این تأثیر آن قدرها هم چشمگیر نیست. بنابراین نباید خیلی امیدوار باشید و فکر کنید هودی قرار است معجزه کند. در صورتی که مسئله ای با پوشیدن آن نداشته باشید و گرمایش اذیتتان نکند می تواند تا حدی مفید باشد و شما را با فوایدی که گفتیم روبه رو کند. در غیر اینصورت، ممکن است ضررهایی داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

چرا بعضی ورزشکاران مخالف هودی هستند؟

با وجود فوایدی که آنالیز کردیم، بعضی ورزشکاران اعتقاد دارند پوشیدن هودی هنگام ورزش اشتباه است. یکی از دلایل اصلی می تواند این باشد که هودی دمای بدن را زیادی بالا می برد و منجر به عرق کردن شدید می شود. در هر حال، به تن داشتن هودی ممکن است ضررهایی هم داشته باشد که در ادامه می بینید.

1. گرمازدگی

گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند با دمای بالا سازگار شود و دمای خود را تنظیم کند. تمرین کردن شدید، هوای گرم و شرایطی از این دست می توانند منجر به گرمازدگی شوند.

ورزش و تمرین کردن با هودی می تواند احتمال گرمازدگی را افزایش دهد. انجام تمرین های هوازی مانند دویدن یا تمرین های قدرتیِ شدید می تواند دمای بدن را بالا ببرد و به تن داشتن هودی هم در این مواقع مشکل را بدتر می نماید. در صورتی که آب وهوا هم گرم باشد شرایط بدتری خواهید داشت.

بنابراین، باید ببینید بدنتان چه واکنشی به گرمای هودی نشان می دهد. اگر زیادی عرق نمی کنید و گرمتان نمی شود، پوشیدن هودی هنگام ورزش اشکالی ندارد. ولی در صورتی که احساس گرمای شدید کردید باید بی درنگ هودی را دربیاورید و از این پس لباس های خنک تر بپوشید. بعلاوه یادتان باشد آب کافی بنوشید و بدنتان را سیراب نگه دارید تا گرمازده نشوید.

2. ناکارآمدی

اگرچه هودی می تواند گرمای بدن و ضربان قلب را افزایش دهد تا کالری و چربی بیشتری بسوزانید، ولی ممکن است باعث شود زود خسته شوید و زیادی گرمتان شود. این شرایط هم منجر می شود مدت زمان کمتری را به ورزش اختصاص دهید و بخواهید هرچه زودتر استراحت کنید.

به معنای دیگر، هودی شدت تمرین شما را افزایش می دهد و این برای کاهش وزن خوب است. ولی از آنطرف مدت زمان ورزش شما را کاهش می دهد و نتیجه معکوس دارد. پس شاید اگر هودی نپوشید و در عوض زمان بیشتری را به ورزش اختصاص دهید بتوانید نتیجه بهتری بگیرید و کالری و چربی بیشتری بسوزانید.

البته این مشکل ممکن است برای همه رخ ندهد. شما باید با هودی ورزش کنید و ببینید چه واکنشی به آن نشان می دهید. اگر هودی باعث نشد زود خسته شوید، پوشیدن آن می تواند برای افزایش کالری سوزی و آب کردن چربی مفید باشد. ولی اگر باعث شد زیادی عرق کنید، گرمازده شوید و احساس خستگی کنید باید آن را کنار بگذارید و در عوض لباس های سبک و خنک بپوشید.

سخن پایانی

اینکه چه نوع پوشاکی برای ورزش مهم است به موارد گوناگونی از جمله ورزشی که انجام می دهید و محیطی که در آن ورزش می کنید بستگی دارد. به طور کلی، لباس های آزاد و خنک که باعث می شوند بدون مشکل بدنتان را حرکت دهید و زیادی گرمتان نشود برترین گزینه هستند. با وجود این، بعضی لباس های گرم می توانند به شما یاری نمایند تا بدنتان را گرم و آماده نگه دارید، عرق کنید و کالری بیشتری هم بسوزانید.

هودی یکی از این لباس ها است که می تواند برای ورزش مناسب باشد. شما با پوشیدن یک هودی مناسب می توانید هنگام ورزش کردن زودتر بدنتان را گرم و آماده کنید، احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهید، ایمنی بیشتری داشته باشید، بهتر موارد بهداشتی را رعایت کنید، کالری بیشتری بسوزانید، تا حدی وزن کم کنید و بعلاوه راحتی بیشتری هنگام ورزش کردن داشته باشید.

با وجود خوبی های هودی هنگام تمرین کردن، باید بدانید که این پوشاک می تواند دمای بدن را زیادی بالا ببرد و منجر به گرمازدگی شود. اگر هنگام ورزش و تمرین دیدید پوشیدن هودی باعث می شود زیادی عرق کنید و گرمتان شود بهتر است به سراغ لباس های خنک تر بروید تا با خطر گرمازدگی روبرو نشوید. ولی اگر مسئله ای با گرما نداشتید، پوشیدن هودی می تواند برایتان مناسب باشد و دست کم امتحان کردن آن ضرری نخواهد داشت.

منابع: SQUATWOLF, Bombshell Sportswear

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1402 بروزرسانی: 30 آبان 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2599

به "چرا باید هنگام ورزش کردن هودی بپوشید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید هنگام ورزش کردن هودی بپوشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید